Hey Chris!

Dat is lang geleden. Speciaal voor jou heb ik mijn pc maar even aangezet om deze blog te schrijven, want eigenlijk heb ik best wel last van hoofdpijn. Maar ja, het is zondag; tijd voor een nieuwe “Voor Chris”.

Ik heb je veel te vertellen! Allereerst wilde een clubgenootje van mij dat ik zou benoemen dat ik een platenspeler heb gekocht. Het is een Sony PS-LX300 en hij werkt fantastisch. Ik heb nog maar 1 elpee van Muse, dus als je mensen weet die van hun elpees af willen, geef dan vooral door dat ik ze graag wil hebben! Tevens heb ik met dit clubgenootje en een ander clubgenootje een afscheidsdiner gehad omdat een van deze dames op reis gaat door Europa en pas over een half jaar weer ergens tevoorschijn komt en dan nog waarschijnlijk niet in Nederland, maar in België. Dus, dat is dat.

Dan leuker nieuws. Ik ben op vakantie geweest! Samen met mijn broertje ben ik naar Port el Kantaoui afgereisd (dat ligt in Tunesië) en heb daar 11 dagen lekker van de zon mogen genieten. We hebben elke dag ongeveer 34 graden gehad, dus je snapt wel dat het weer verschrikkelijk was toen ik eenmaal weer in Nederland geland was. Het vliegen ging trouwens vet goed! Op de heenweg kort paniekaanvalletje gehad, maar die was snel weer voorbij. De terugweg eigenlijk nergens last van gehad. Vanuit het vliegtuig heb ik op de heenweg de zon zien opkomen en de Etna gezien. Wauw. Echt zo mooi! Whoeii! Op de terugweg zijn we over de Mont Blanc gevlogen. Maar goed, je vraagt je vast af wat we daar allemaal hebben gedaan.
Op zondag, toen we daar aankwamen, hebben we niet heel veel gedaan. We zijn de hele nacht wakker gebleven en waren pas rond half 12 (lokale tijd) bij ons appartement en toen mochten we er nog niet in. Na wat wachten en een mooi praatje van onze reisleidster mochten we er in, zolang we maar niet gingen klagen over dat er nog niet was schoongemaakt. Daar waren ze blijkbaar nogal bang voor, ik snap alleen niet waarom. Eenmaal in ons appartement konden we onze koffers een beetje uitpakken en ons eerste uitzicht zien. En dat was mooi! We zaten midden in de haven, dus we hadden zicht op alle bootjes die er in lagen. Heel leuk om te zien.
Maandag hebben we een beetje de omgeving verkend en verder een beetje rondgelopen langs allerlei souvenirwinkeltjes. ‘s Avonds zijn we naar “Hannibal Park” geweest. Dat is voor de mensen daar een attractiepark, maar voor ons Nederlanders is het niet meer dan een kermis. Het zag er zeker wel leuk uit en het was behoorlijk druk, maar verder was het niet zo bijzonder.. Oja, ik heb ook nog een henna-tattoo laten zetten. Zag er echt zo mooi uit! Helaas is die nu alweer verdwenen.
De volgende dag zijn we wel lekker op pad geweest. Om 07:15 moesten we klaar staan voor de bus want we gingen een dagje door Tunesië rijden. Eerst zijn we naar Kairouan geweest. Hier staat de “Le Grande Moschea” (Sidi Oqba Moskee). De gids vertelde dat je naar deze moskee gaat als je niet het geld en de tijd hebt om naar Mekka te gaan, maar natuurlijk zitten er ook lokale mensen te bidden. Kairouan wordt door de soennieten als vierde heilige stad beschouwd (na Mekka, Medina en Jeruzalem). Verder hebben we in Kairouan niet veel meer gezien helaas. Na Kairouan en een heerlijke lunch bij een heel mooi hotel zijn we doorgereden naar El Djem. In El Djem staat het derde grootste amfitheater (Colloseum van Thysdrus) van de wereld. Hier zijn we door heen gelopen en daarna moesten we alweer terug naar de bus, zodat we door konden rijden naar Monastir. In Monastir ligt de oud president Habib Bourguiba. Hij was voor Tunesië zeer belangrijk omdat hij veel hervormingen heeft doorgevoerd. Een belangrijke hervorming is dat kinderen van 5 tot 16 jaar verplicht zijn om naar school te gaan. Daarbij zitten jongens én meisjes bij elkaar in 1 klas. Hij is uiteindelijk overleden in 2000 en is toen bijgezet in het familiemausoleum, een soort moskee met heel veel marmer. Monastir is, in vergelijking met andere steden, ook een rijkere stad. Na Monastir zijn we uit eten gegaan bij “La Dourade”, het restaurant waar ons appartement boven zit. Het was echt heerlijk!
Woensdag zijn we naar een waterpark geweest, maar dat was helaas niet zo’n succes. Het water zit vol met chloor en bleek en waarschijnlijk ook nog zout, want het was echt super smerig. Helaas waren we daar dus al snel op uitgekeken.
Donderdag hebben we op een catamaran gevaren. De grootste uit de haven, de “Albatros”. Dit was ook de eerste dag dat ik best wel verbrand was.
Vrijdag zijn we lekker gaan chillen op het strand en moest ik aan de lichte antibiotica. Ik had al een paar dagen last van mijn keel en ben er toen mee naar een apotheek gegaan en kreeg toen dat voorgeschreven. Lekker bezig..
Zaterdag zijn we naar Sousse geweest. Dit is de 4e grootste stad van Tunesië. Wat een afknapper was dat. De medina (het centrum) was heel druk en heel veel mensen vielen ons ook lastig en daarbuiten stonk het verschrikkelijk naar afval. We waren dan ook al snel uitgekeken en pakten het toeristentreintje terug naar huis. Dat was misschien wel het leukste moment van de dag.
Zondag, maandag en dinsdag zijn we nog lekker wezen chillen op terrasjes en op het strand. Op maandag hebben we ook nog gegeten bij Le Méditerranée, het lekkerste restaurant van Port el Kantaoui, voor maar €60,-.
Woensdagochtend om 03:15 stond onze wekker omdat we om 04:25 alweer klaar moesten staan met onze koffers, want om 07:45 vertrok ons vliegtuig vanaf Enfidha terug naar Schiphol. Vanaf dat moment baalde ik dat ik weer in een heel koud kikkerlandje woon, maar stiekem ben ik ook wel weer blij dat ik terug ben. Het verschil van cultuur en mensen is heel groot met Nederland. Hier is alles strak georganiseerd en is alles heel modern. In Tunesië is het zo ongeveer het tegenovergestelde en gaan mensen voor je staan om te vragen of je bij hun restaurant een drankje wil doen. Dat is wel het enige wat ik totáál niet mis. Alleen de zon. En de warmte. En de warme Middellandse Zee. En dat alles vet goedkoop is. Verder ben ik blij dat ik weer in mijn eigen bed kan slapen.

Nou Chrisje, ik hoop dat je weer een beetje bij bent met wat ik allemaal heb gedaan de afgelopen tijd. Vanaf nu is het weer hardcore studeren en ervoor zorgen dat ik in februari afstudeer.

Dag Chris, tot volgende week!